۲۶ فروردین ۱۳۸۶، ۲۰:۱۳

فضلای حوزه علمیه قم در بیانیه ای تأکید کردند

شخصیت های اسلامی باید زمینه امنیت عراق را فراهم کنند

جمعی از فضلای حوزه علمیه قم و اساتید حوزه و دانشگاه با صدور بیانیه‌ای بر وحدت و بیداری مردم عراق تأکید کرده از همه شخصیت‌ها و علمای جهان اسلام خواستند تا زمینه‌های برقراری امنیت در عراق را فراهم نموده و جلوی کشتار مسلمانان را بگیرند.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، در این بیانیه آمده است :امروز مسلمانی نیست که از درگیری‌های خونین و وضعیت دردناک ملت عراق دردمند و غمگین نباشد. کشتار بی گناهان و مصیبت‌‌هایی که هر روز بر شهروندان عراق وارد می‌شود و تخریب مساجد و اماکن مقدس قلب هر مسلمان غیرتمندی را جریحه‌دار می‌کند.

این دردمندی آنگاه جانکاه‌تر می‌شود که توطئه‌ای برنامه ریزی شده و استعماری در ظاهر به عنوان نزاع شیعه و سنی تبلیغ شده و از این فرصت برای غارت ثروت‌های مسلمانان به ویژه کشور مظلوم عراق و فروش میلیاردها دلار سلاح‌های نظامی به کشورهای منطقه و تثبیت موقعیت آمریکا استفاده می‌شود.

امروز کشور عراق عرصه عقده گشایی زورگویان عالم از دنیای اسلام شده است. قدرت‌های سلطه جو به ویژه آمریکا و انگلیس و رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی از احساس هویت دنیای اسلام و زنده شدن روح جهاد و مقاومت مسلمانان و مخالفت آنان با سیاست‌های استکباری غرب و تلاش برای احیای دوباره تمدن اسلامی کاملا نگران شده، و از هر گونه اقدام آشکار و پنهانی برای مقابله با این موج بیداری دریغ نمی‌کنند.

در ادامه این بیانیه تأکید شده است: از جمله سیاست‌های همیشگی دشمنان اسلام به منظور تضعیف مسلمانان که امروز هم حیله گرانه و با شدت پیگیری می‌شود سیاست‌ تفرقه افکنی میان مسلمانان به ویژه شیعه و سنی است.

شیعه و سنی اگر چه اختلاف‌ نظرهایی آن هم غالبا در برخی فروع با یکدیگر دارند اما به یقین فتنه‌های جاری در عراق را نمی‌توان ناشی از این اختلافات دانست. شیعه و سنی عراق قرن‌ها در کنار هم زندگی کرده و در قالب مباحث علمی در فضای سالم به تبادل دیدگاه‌های خود پرداخته‌اند و امروز نیز می‌توانند با احترام به عقاید یکدیگر در فضای برادرانه با هم زیست کنند.

در این بیانیه تأکید شده است: ما از همه شخصیت‌های دنیای اسلام و به ویژه عراق انتظار داریم در راستای حرکت بزرگان سنی و شیعه چون شیخ شلتوت، شیخ سلیم البشری، آیت‌الله بروجردی، علامه شرف الدین، امام خمینی (ره) و دیگر پیشگامان اتحاد و تقریب،  دست برادری به هم دهند و زمینه را برای حاکمیت امنیت در عراق فراهم آورند و از مردم عراق نیز می‌خواهیم با پیروی از مواضع حکیمانه حضرت آیت‌الله سیستانی و دیگر علمای شیعه و سنی دست از اختلاف بردارند و صف متحدی در قبال دشمنان اسلام بنا نهند.

در پایان این بیانیه آمده است: علمای شیعه با صراحت تمام اعلام می‌دارند که هر گونه برادر کشی در میان مسلمانان حرام است و هیچ کسی حق ندارد خون مسلمانان اعم از شیعه و سنی را به صرف تبعیت از یک مذهب مباح بشمارد. وظیفه علمای دین از هر فرقه‌ای که باشند این است که در چنین شرایط خطیری با هوشیاری تمام توطئه‌های دشمنان را به مسلمانان تذکر دهند و تمامی تلاش‌های خود را برای تحکیم اتحاد مسلمانان مبذول دارند.

کد خبر 470809

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha